• Dyt. Perihan ÇİÇEK - Hakkında

    Perihan Çiçek 15 Kasım 1971 de Ankara’da doğdu. İlköğrenimini Almanya da ortaokul, lise ve üniversite eğitimini Ankara da tamamlamıştır. Hacettepe Üniversitesi Beslenme ve Diyetetik bölümündeki 4 yıllık eğitimini 1995 yılında tamamlamıştır...

     
     

Nikotin Bağımlılığı Tedavisi

19 Şubat 2015 Perşembe

NİKOTİN BIRAKMA DA AKUPUNKTUR’UN ROLÜ NEDİR?

Ağızda ve boğazda kuruluğa sebep olur. Şahıs nikotin içmek isterse, nikotinin mukoza ile karşılaşmasından sonra tiksindirici bir koku hisseder. Boğazda acı ve yanma hissedilir.Bulantı ve kusma olabilir. Kişi sıgaradan zevk almaz noktaya gelir. Kişide sıgara dumanına karşı bir tahammülsüzlük olur.
 
Kulakta ve vücutta belirli akupunktur noktalarına iğne batırılması  veya lazer akupunktur uygulaması ile sedatif etki sağlanır. Nikotinin artık alınmamasından kaynaklanan huzursuzluk,sinirlilik, tepkisellik kaybolur.
Kişinin vücud enerji dengelerine bir düzen getirilir.

Kulakta belirli noktalara iğne veya akupunktur bandı takılarak nikotin isteği ortadan kaldırılır.
Kötü koku duruma göre 1-5 gün içinde ortaya çıkar. Bu süre içinde sıgara içilmemesi çok önemlidir.
 
Nikotin bırakılması ile iştah artabilir. Ancak akupunktur ile bu noktalarda tedavi edilerek kişinin hantal vücuda sahip olması engellenir.
Nikotinin çanta, araba ve evde bulundurulmamasına büyük önem verilmelidir. Kişi 5 gün nikotin içenlerden uzak durmalıdır.
Kül tablası ve sıgarayı çağrıştıracak tüm nesneler ev ve işyerinden uzak tutulmalıdır. Kriz anında kabak çekirdeği, şeker, gibi basit yiyecekler yemek, içinde meyan otu, karabaş otu,melisa, nane bulunan pastil almak,20 defa derin nefes almak,  farklı bir şey düşünmek faydalı olur.
 
Nikotini bırakan kişi kahve ve siyah çayı çok azaltmalıdır. Günde 3 litre su içmeli, kendi kendine nefes terapisi yapmalıdır.
Nikkotin bırakıldığında ilk günler çok önemlidir. İlk iki hafta  doktorla düzenli görüşme ve sonra 1, 3, 6 ve 12. aylarda görüşme faydalıdır. 
 
Görüşmelerde nikotini bırakmış kalma durumu, motivasyonun sürekliliği, yeniden başlama  eğilimi değerlendirilir.
  • Nikotine yeniden başlama eğilimleri, nikotin içmenin bırakıldığı ilk haftalar içinde olmaktadır. Bırakan kişi ilk iki kontrolüne kadar nikotin içmemişse bırakmış olma olasılığı yüksektir. 
 Ancak yeniden başlamalar başarısızlık olarak değerlendirilmemeli ve yeniden bırakma yönünde kişi motive edilmelidir. 
 
Nikotin bırakıldığında ilk günler 3-5 dakika süren nikotin isteği dalgaları sıklıkla gelecektir. Bu dalgaların kişinin nikotin içme alışkanlıklarına göre, önceden de farkedilebilecek zaman ve durumlarda gelmesi, bırakma açısından kolaylık sağlar. Kişi nikotinin olumsuz etkilerini düşünerek veya bir arkadaşı ile sohbet ederek bu dalgayı atlatabilir. 100 nefes terapisi yapabilir. Veya kısa meditasyon yapabilir.
 
 Aynı zamanda nikotini bırakan kişi için el alışkanlığının yerini alacak başka el ve ağız alışkanlıkları oluşturulur. İlk günler nikotin içilen ortamlardan uzak kalarak 3-5 dakikalık dalgaların gelme sıklığının azaltılmasına çalışılır. 
 
  • Bol sıvı, gıda ve meyve tüketilerek hemen ağız alışkanlıkları değiştirilir hem de sağlıklı beslenilerek kilo alınmasının önüne geçilir. İlk 3 ay nişastaları, karbonhidratları ve hayvansal proteinleri çok azaltmak gerekir.
  • Egzersize başlamak nikotin bırkamına yardımcı olur.
 
İştah azaltıcı çaylardan yemeklerden 1 saat önce almak çok faydalıdır.
 
Her gün 200 nefes terapisi toksinlerin atılmasını kolaylaştırır.
 
Sıgara bıraktıktan sonra 1 ay baharatlı yememek, kahve,siyah çay, alkol içmemek. Sabah sporlarını 45 dk /gün haftada 4 kez yapmak , evde hafif sağaltıcı hareketler yapmak ( sıgaranın toksinlerinin dışa atılımını kolaylaştırır.) faydalıdır.